COVID-19 różni się od wirusów wywołujących grypę lub przeziębienie. Wirusy wywołujące grypę są z rodziny Ortomyksowirusów, podczas gdy wirus, który powoduje COVID-19 jest z rodziny koronawirusów .

Jeśli chodzi o przeziębienie, około 50% przypadków jest wywoływanych przez rhinowirusy, które nie są ściśle związane z koronawirusami. I chociaż około 15% przeziębień jest rzeczywiście spowodowanych przez niektóre typy koronawirusów, najczęstsze z nich różnią się od SARS-CoV-2 (więcej o treminologii).

Te różnice niemal są najważniejsze, ponieważ nikt nie wie jak dane substancje, czy mikroskładniki w danych ilościach działają przy koronawirusie (SARS-CoV-2). Niektóre suplememty, które przy “zwykłej” grypie czy przeziębieniu mogą pomagać przy COVID-19 nie muszą.

Z tego, co wiemy, niektóre suplementy mogą nawet pogorszyć specyficzne objawy COVID-19 lub wchodzić w interakcje z potencjalnymi lekami. Jak zawsze – pamiętaj, że suplementy różnią się dawką i stężeniem w zależności od marki. Ponadto suplement diety może być czymś zanieczyszczony, albo zawierać składnik niewypisane na etykiecie.

Jednakże, nie wszyscy muszą chorować na COVID-19. Dlatego postanowiliśmy podać substancje, które poprzez suplementacje mogą pomóc przy przeziębieniach czy grypach.

Suplementy z umiarkowanymi dowodadmi na zwalczania przeziębienia lub grypy (nie przy nowym koronawirusie):
  • Witamina C może skrócić czas trwania objawów przeziębienia o ile przyjmujemy ją regularnie, jeszcze przed zachorowaniem. Wydaje się to szczególnie ważne dla sportowców i przy osobach starszych. Są prowadzone  badania kliniczne, które sprawdzają wpływ witaminy C w przypadku ciężkiego zapalenia płuc wywołanego COVID-19, o których poinformujemy Was, kiedy wyniki zostaną opublikowane. Należy jednak zauważyć, że pojedyncze badanie jest bardzo wstępnym dowodem.
    Zalecane dzienne spożycie witaminy C wynosi 100-200 mg. Łatwo to osiągnąć dzięki diecie, więc suplementacja tak niskich dawek jest niepotrzebna. Wyższe dawki witaminy C do 2000 mg, stosuje się w celu wsparcia układu odpornościowego (dla sportowców) lub skrócenia czasu przeziębienia.
  • Witamina D opisaliśmy jej wpływ na organizm i nazwaliśmy mianem najważniejszego suplementu dla pływaka (tak naprawdę każdego sportowca). Udowodniono, że  może pomóc w zapobieganiu infekcjom górnych dróg oddechowych. Ludzie spędzają dużo czasu w pomieszczeniu zimą, co wiąże się z ryzykiem zachorowania na grypą poprzez wyższą transmisję wirusów w zamkniętych obszarach i brak słońca (oprócz uniemożliwienia Twojej skórze syntezy witaminy D, to dodatkowo słoneczne promienie UV mogą inaktywować wirusy).
  • Cynkowe pastylki do ssania mogą zmniejszać nasilenie objawów przeziębienia z powodu hamowania replikacji wirusa w tylnej części gardła. Przyjmowanie cynku tabletkach do połknięcia nie jest tak skuteczne, a aerozol do nosa może powodować trwałe niekorzystne skutki. Ssane przez cały dzień (75–95 miligramów cynku dziennie, zaczynając w ciągu 24 godzin od pojawienia się objawów), mogą skrócić czas przeziębienia o 2–4 dni. Należy zauważyć, że dawki, które wykazały skuteczność (75–95 mg cynku dziennie) są zbyt wysokie, aby były bezpieczne na dłuższą metę. Nie bierz ich dłużej niż kilka tygodni. Pamiętaj również, że cynk jest obecny w żywności i wielu suplementach. Upewnij się, że nie przyjmujesz więcej cynku niż zaplanowałeś.
Słabe lub wstępne dowody, zwykle na przeziębienia i rzadko na grypę:
  • Czosnek ma o wiele więcej pozytywnych badań przeciwbakteryjnych niż badań przeciwwirusowych. Istnieją ograniczone dowody na zapobieganie przeziębieniu.
  • Jeżówka ma pewne dowody na zapobieganie i być może w leczeniu przeziębienia, chociaż wykazane korzyści są bardzo małe.
  • Czarny bez ma pewne dowody na leczenie grypy i przeziębienia, ale badań nadal brakuje. 
  • Probiotyki nie są monolityczne. Niektóre konkretne szczepy mogą pomóc w zapobieganiu przeziębieniom, chociaż dowody są mieszane. Skuteczność w przypadku probiotyków jest strasznie indywidualna , ponieważ każdy ma inną mikroflorę jelitową.
  • N-acetylocysteina (NAC) ma ograniczone dowody na zmniejszenie epizodów grypy,  a kombinacja L-cystyny ​​i L-teaniny ma ograniczone dowody na zmniejszenie przeziębienia. Należy zauważyć, że NAC ma dowody na tworzenie się nowotworów u zwierząt, gdy jest regularnie stosowany w dużych dawkach. Suplement z tego powodu staje się niebezpieczny.

Przypominamy! Przed użyciem należy dokładnie omówić suplementację ze swoim lekarzem lub osobą do tego kompetentną. Szkodliwość wynikająca z suplementacji jest szczególnie możliwa w przypadku COVID-19 z powodu niewiadomych otaczających tego wirusa i jego objawów.

Ponadto zalecamy zblianasowaną dietę (bogatą w mikroskładniki) zamiast suplementów oraz zalecamy aktywność fizyczną. Do tego – zdrowy, odpowiednio długi sen i higiena.

Zapewnienie wystarczającej ilości snu jest prawdopodobnie najważniejszą strategią zaraz po higienie. Jest też prawdopodobne, że dieta bogata w ultra przetworzone produkty spożywcze osłabia odporność.